Styckning

Så hade då älgarna hängt lagom länge, styckning i dag, skönt väder och det gick bra. Alla har liksom sina roller vid detta arbete, vissa skär kött till malning, någon har mer avancerade uppgifter som att skära ut stekar, jag tillhör den första kategorin, även om jag nog fixar att ta ut stekar också, men vet inte vad alla olika köttbitar heter. Nog fixar jag filén, biffraden och kanske något mer, men i övrigt så är det stor köttbit och liten köttbit. Efter styckningen så är det diskning och städning, även då har alla olika roller som det också blir lite tradition i, några diskar, några väger/delar kött, några röker, några fikar och några har händerna i byxfickorna.
Jag diskar, har gjort det alla år som jag jagat, sedan 1985 förutom 2 år, när jag gjorde lumpen och när äldre dottern föddes. Vissa år har jag diskat med spänd käke och med ilskna diskborströrelser då jag tyckt att det är samma ena som diskar och samma ena som är overksamma, men på senare år så har det tillkommit ett par yngre som också valt diskningen, så käken är mindre spänd nu :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0